Uusia tuotteita, yrityksiä ja palveluja syntyy kaiken aikaa. Jokainen niistä tarvitsee nimen. Mitä enemmän asioita maailmassa on, sen hankalampaa voi olla löytää uudelle asialle oma nimi.
Uusien tuotteiden nimeäminen vaatii luovuutta ja harkintaa. Nimi on viestinnällisesti tärkeä asia, jolla erotamme arjessa kilpailevat yritykset ja tuotteet muista vastaavista. Nimi luo mielikuvia, hyvässä ja pahassa. Nimen toimivuus testataan lopulta vasta kun se otetaan julkisesti käyttöön.
Leppänen (2016) kuvailee yritysten ja tuotteiden nimeämisen haastavuutta näin:
Nimet ovat osa niitä konkreettisia tapoja, joilla yritykset kertovat itsestään ja tuotteistaan ja erottuvat kilpailijoistaan. Moni nimi-idea kariutuu siihen, että se muistuttaa liikaa jo aiemmin rekisteröityä nimeä. Toiminimet ja tavaramerkit ovat yritysten omaisuutta, ja niiden oikeuksista taistellaan oikeussaleissa.
Tuotteen nimi voidaan suojata tavaramerkillä. Patentti- ja rekisterihallitus (2024) hallinnoi suomalaista tavaramerkkirekisteriä ja kannustaa rekisteröimään tavaramerkin, jolloin sen käyttämiseen saa yksinoikeuden. Varoituksena PRH muistuttaa, että ”ilman rekisteröinnin antamaa suojaa nimen tai merkin voi menettää jopa pahimmalle kilpailijalleen.”
Suosituin nimi ei aina ole toimivin
Metropolian verkkomedialle etsittiin sopivaa nimeä syksyllä 2024. Uusi, yhteinen verkkomedia kokoaa sekä suurelle yleisölle että ammattiyleisöille suunnatut yksittäiset verkkoartikkelit sekä podcast- ja videojulkaisut samalle alustalle. Nimeämistä varten päätettiin järjestää Metropolian henkilöstölle ja opiskelijoille avoin ideakilpailu ja äänestys. Kilpailutiedotteessa kerrottiin seuraavat kriteerit hyvälle nimelle:
- huomioi Metropolian monialaisuuden
- tukee Metropolian arvoja, ratkaisukeskeisyyttä ja toiveikasta tulevaisuutta
- luo Metropoliasta myönteisen, ammattimaisen ja kiinnostavan vaikutelman
- on uniikki
- toimii suomen- ja englanninkielisenä
- ei ole pysyvästi käytössä toisilla organisaatioilla tai tuotteilla.
Metropolialaisten ideoita kertyi lähes 100 nimiehdotusta. Useimmat niistä sisälsivät metro-sanan jossain muodossa. Annetut vaihtoehdot olivat suomen- ja englanninkielisiä.
Maistiaisia ehdotuksista:
- Metromedia
- Moniäänisesti Metropolia
- Metropress
- Metropolia Journal
- MetroView
- Future Insights Metropolia
- Metrospektiivi
- Metronetti
- MetroForum
- Metroversum
Annetuista ehdotuksista noin parisataa äänestäjää valitsi suosikkinsa. Ehdottomasti vetovoimaisin nimi oli Metromedia. Sitä ei kuitenkaan valittu, sillä nimi on jo toisen saman alan yrityksen vakiintuneessa käytössä. Tällaiset ideakilpailun ehtojen vastaiset nimet blokattiin suosikkilistalta, mutta loput vietiin johtajista ja asiantuntijoista muodostuneen tuomariston päätettäväksi.
Metrospektiivi on nimenä monimerkityksellinen
Tuomariston päätöksellä verkkomedian nimeksi valittiin Metrospektiivi, englanniksi Metrospective. Perusteluina valinnalle lausuttiin:
Metrospektiivi on nimenä omaleimainen ja siksi kiinnostusta herättävä. Siinä on hauska nimileikki, jossa metro-alkuosa ei tunnu päälle liimatulta. Retrospektiivi viittaa katsaukseen jo tapahtuneista asioista, jolloin Metrospektiivi voi olla katsaus Metropolian osaamiseen, näkemyksiin ja ratkaisuihin.
Tuomariston perusteluissa nimeen kytkeytyy menneen arviointiin liittyvä käsite, retrospektiivi, mutta yhtä lailla nimestä löytyy toinen merkitys, näkökulma eli perspektiivi.
Metrospektiivi on verkkomedia, joka tarjoaa yleisöillemme pääsyn asiantuntijoiden ja maisteritason opiskelijoiden tuottamaan sisältöön yhden osoitteen kautta. Se toimii alustana niin ammatillisen kuin yleistajuisen aineiston julkaisemisessa.
Onko verkkomedialle valittu nimi toimiva? Tekstinä pitkähkö nimi voi hidastaa lukemista ja ääneen lausuttuna nimessä on konsonanttikimara kompastuskivenä. Vaikeammin lausuttavalle nimelle annetaan usein puheessa käytettävä, helpommin suuhun sopiva lempinimi. Mahtaako Metrospektiivi saada kutsumanimekseen Metris tai Spektris? Se selviää ajan myötä.
Lähteet
- Leppänen, T. 2016. Merkilliset nimet – tarinoita yritysten ja tuotteiden nimistä. Suomalaisen kirjallisuuden seura.
- Patentti- ja rekisterihallitus 2014. Mitä hyötyä tavaramerkistä on? Päivitetty 27.08.2024. Luettu 10.10.2024
Kirjoittaja
-
Milla Åman Kyyrö
Asiantuntija, Metropolia Ammattikorkeakoulu, tiimivastaava, hankeviestintä- ja julkaisupalvelut. Toimituskunnan jäsen, Metrospektiivi Pop ja Metrospektiivi Pro.Viestinnän asiantuntijana Millalle on ilo kehittää asioita yhdessä ja toteuttaa yleisöjen tarpeita palvelevaa hankeviestintää.
Tutustu tekijään