Tekniikka ja teknologia
-
Aino Vuorijärvi
Promptaaminen ei ole rakettitiedettä
Sisältövaroitus: Artikkelin on kirjoittanut humanisti, jonka mielestä AI prompt engineering eli kehotesuunnittelu ei edellytä tavalliselta generatiivisen tekoälyn käyttäjältä insinöörin AMK-tutkintoa. Konseptoitu kehotemuotoilu ja siihen liittyvät tuoreet tutkimukselliset interventiot vaikuttavat maallikon näkökulmasta melkein ylimitoitetuilta. Tolkun ihminen suoriutuu tehtävästä tilannetajullaan ja käyttämällä luku- ja kirjoitustaitoaan.
-
Petri Silmälä
Chat GPT:n kilpailijat rikastuttavat tietotyöläisen elämää 1/2: Gemini 2.5 Pro ja Google AI Studio
Chat GPT ja Copilot vakiinnuttivat asemansa sen jälkeen, kun suuriin kielimalleihin perustuvat generatiiviset tukiälyt tulivat kuluttajamarkkinoille loppuvuodesta 2022. Sittemmin alan pioneerien kilpailijat kuten Google-yhtiön Gemini ja siihen kuuluva kokonainen tuoteperhe ovat parantaneet suorituskykyään ja tarjoavat nykyisin vaihtoehtoja, jotka täydentävät tietointensiivisten alojen parissa työskentelevien hyötysovellusvalikoimaa.
-
Karolina Toivettula
Kiertotalous ja digitalisaatio muokkaavat rakentamisalan osaamistarpeita
Euroopan rakennusala on suuren murroksen edessä. Ilmastonmuutoksen torjunta ja digitalisaation kiihtyvä kehitys muuttavat niin työtä kuin osaamisvaatimuksia. Kiertotalous haastaa perinteiset rakentamisen toimintatavat, ja digitalisaatio tuo mukanaan uusia tehokkuus- ja tuottavuusvaatimuksia. Millaisia taitoja alalle tarvitaan nyt ja kuinka valmiita sen toimijat ovat omaksumaan muutoksen?
-
Aino Vuorijärvi
Papukaija kirjoittajan kumppanina
Generatiivista tekoälyä on verrattu kriittisessä valossa stokastiseen papukaijaan, joka tuottaa sujuvasti sisältöä ymmärtämättä siitä itse kuitenkaan mitään. Jokin omiaan lörpöttelevässä papukaijassa kuitenkin viehättää, sillä aika monen kirjoittajan olkapäällä se nykyään asustaa ja jättää jälkensä heidän teksteihinsä. Artikkelissa pohditaan tätä kirjoittajan ja papukaijan vuorovaikutussuhdetta hieman tarkemmin.
-
Joona Koiranen
Datasta tehoa – Tekoäly ja avoin data TKI-toiminnassa
TKI-toiminnan näkökulmasta avoin data ja tekoäly voivat nopeuttaa tutkimusprosessia, parantaa tulosten tarkkuutta sekä mahdollistaa uusia oivalluksia ja innovaatioita.
-
Aino Vuorijärvi
Kybersosiaalinen prosessi tekoälyavusteisessa tekstityössä
Digitalisaatio ja tekoäly kaikkine etuineen ja uhkineen mullistavat inhimillistä vuorovaikutusta, muun muassa tapaamme kommunikoida, oppia ja olla osallisina yhteisöissä. Näin toteavat meritoituneet australialaistutkijat Bob Cope ja Mary Kalantzis (2024b). Tähän murrokseen he tarjoavat ratkaisuksi kybersosiaalista prosessia, joka rakentuu yksilön, yhteisön ja tekoälyn toisiaan täydentävistä rooleista ja niiden mahdollistamisesta. Artikkelissa tarkastellaan, miten se näkyy tekoälyavusteisessa kirjoittamisessa ja tekstityössä.
-
Aino Vuorijärvi
Heippalappu ja muita tekstilajeja 2/2: Genremenetelmä 2.0 – tekoälyavusteinen versio
Tekoälyn käytön arkipäiväistyessä kirjoittamisen opetuksen tulisi keskittyä – tekoälyllä sekunneissa generoitavan – tekstituotoksen sijaan kirjoittamisprosessiin ja sen ohjaamiseen. Kun generatiivisen tekoälyn käytön yhdistää perinteiseen genremenetelmään, tämä tekstitaitojen opetuksessa laajalti käytetty metodi saa väistämättä uutta virtaa.
-
Aino Vuorijärvi
Plagiaatti on polyesteriä – uutta tekoälysanastoa
Tekoälyn käyttö arkipäiväistyy. Siitä puhumiseen tarvitaan tuttua kieltä, joka osallistaa käyttäjänsä. Artikkelissa tekstintutkija ottaa kantaa globaalin teknologian heijastuksiin suomen kielessä. Erityisesti kiinnostavat sanat, joita tekoälystä toistamme.
-
Anita Ahlstrand, Mari Virtanen
Sote-digitalisaation ytimessä 1/3: Ihmiset muutoksessa
Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio herättää meissä monenlaisia tunteita. Se saattaa ahdistaa, turhauttaa, ja toisaalta myös innostaa. Digitalisaation yhteiskunnallinen merkitys on suuri: älykkäät teknologiset ratkaisut lisäävät palvelujen valikoimaa, valinnan mahdollisuuksia, saatavuutta ja jopa resurssitehokkuutta. Onnistunut digitaalinen muutos vaatii osaamisen kehittämistä, monialaista yhteistyötä ja aitoa osallisuutta.
-
Aino Vuorijärvi
Näytä että käytät 2/2: Esimerkkejä opiskelu- ja asiantuntijatekstien tekoälymerkinnöistä
Missä kohtaa tekstiä tulisi kertoa, että se on kirjoitettu tekoälyn avustamana? Ja miten tieto siitä tekstissä ilmaistaan? – Annetaan esimerkkien kertoa.