Tekniikka ja teknologia
-
Laura Matikainen
Elämyksellisyys hanketapahtumissa 1/3: Enemmän elämyksellisiä elementtejä hanketapahtumiin
Tässä tekstissä pohdin, voisiko elämyksellisyyteen panostamalla houkutella enemmän kävijöitä hankkeen järjestämään tapahtumaan. Moni hankkeen järjestämä tapahtuma ei houkuttele toivottua määrää osallistujia. Hanketapahtumat ovat kuitenkin osallistujilleen ja heidän edustamilleen organisaatioille hyödyllisiä, joten tapahtumilla on paikkansa.
-
Amir Dirin, Toini Harra
The critical role of usability and user experience in healthcare and agetech in the AI era
To ensure safety, usability and user experience must be prioritized in products when human users are involved, regardless of the development methods or technology used. What do we need to consider when developing AI and using it in service design processes in healthcare, agetech and beyond?
-
Suvi Kiviniemi
The field of videogames beyond profit and art
Game-making depends on and flourishes in informal communities.
-
Mari Virtanen
Selkeä digitaalinen oppimisympäristö 2/2: Tekoälyapurit saavutettavuuden parantajana
Generatiivista tekoälyä voi hyödyntää digitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuuden parantamisessa. Pääset tässä artikkelissa tutustumaan tekoälykokeilujen tuloksiin ja esimerkkeihin.
-
Jussi Linkola, Tapani Martti
Työn tekemisen muodot IT- ja media-aloilla
Tässä artikkelissa on kuvattu erilaisia työn tekemisen, työsuhteiden ja toimeksiantosuhteiden muotoja IT- ja media-aloilla. Artikkeli tarjoaa tietoa näiden alojen työttömille työnhakijoille perustuen vuodenvaihteessa 2024–25 saatavilla olleisiin tietoihin.
-
Janne Kauttonen, Jyrki Suomala, Riikka Wallin
Jakso 5: Tekoäly kirjoittamisen apuna
Tarinoita yhteiskirjoittamisesta -podcastin jaksossa keskustellaan siitä, miten generatiivisesta tekoälystä voi olla apua kirjoittamisessa. Miten ja mihin tekoälyä kannattaa hyödyntää? Vieraat Janne Kauttonen ja Jyrki Suomala kertovat myös siitä, miten he systemaattisesti tekevät tutkimustuloksiaan saavutettavaksi ammattiyleisöille. Keskustelua johdattelee Riikka Wallin.
-
Mika Hämäläinen, Johanna Niemi
Jakso 8: Luovuuden ja tekoälyn suhde
Korkeapainetta-podcastin jaksossa keskustellaan tekoälystä. Mitä tekoäly voi kuvitella – millä tavalla se on luova? Jos kielimalli voi tehdä suurimman osan ihmisen töistä, vapautuuko ihmisille aikaa luovuuteen? Keskustelemassa ovat Mika Hämäläinen ja Johanna Niemi.
-
Katri Halonen
Teknologian muovaama luovuus
Teknologian kehitys on muovannut luovaa alaa viimeisen sadan vuoden aikana tavalla, joka on rikastuttanut ihmiskunnan kulttuuriperintöä mutta samalla haastanut perinteisiä toimintamalleja. Kuinka teknologia on muokannut taiteen tekemisen ja kokemisen tapaa – ja mitä siitä voidaan oppia tulevaisuutta ajatellen?
-
Juha Järvinen
Missä viipyvät lentävät autot?
Liikkumisen tavat hakevat uusia muotoja. Annammeko asioiden ja palveluiden tuoda itse itsensä luoksemme ja liikumme jatkossa vain kuntoilun ja huvin vuoksi?
-
Mari Virtanen
Selkeä digitaalinen oppimisympäristö 1/2: Saavutettavuuden 3 näkökulmaa
Kun digipedagogiikka ja oppiminen digitaalisissa ympäristöissä on kaikkien korkeakoulujen arkea, voidaan keskittyä laatuun, selkeyteen ja saavutettavuuteen. Oppimisympöristoissäkin on tärkeä huomioida saavutettavuuden kolme näkökulmaa: kognitiivinen, kielellinen ja tekninen saavutettavuus.