Oppiminen

  • pro article
    pro article

    Lada Stukolkina, Laura Matikainen

    Game and experience design at the heart of creating engaging events

    How can experience design and gamification boost engagement during events? This article discusses a concrete case from Metropolia’s Smart and Creative City Innovation Hub, where game and experience design were used to connect students more closely with the Hub’s activities.

  • pro Artikkeli
    pro Artikkeli

    Aino Vuorijärvi

    Kun tekoäly kirjoittaa, kirjoittaja editoi 

    Kirjoittamisesta on tekoälyn myötä tullut lyhyessä ajassa varsin teknologiavetoista. Ripeä siirtymä tekoälyavusteiseen kirjoittamiseen muuttaa vääjäämättä myös kirjoittajan roolia ja osaamisvaateita. Tutkimukset ja julkaisueettiset ohjeet kertovat, ettei kirjoittaminen tätä nykyä ole pelkästään yksilön kognitiivista toimintaa tekstin tekemiseksi, vaan yhä enemmän sisällön kuratointia, arviointia ja laadunvarmistusta. Tämä virittää pohtimaan: mitä tapahtuu kirjoittajan identiteetille? 

  • pro Artikkeli
    pro Artikkeli

    Milla-Maarit Salo, Johanna Novák, Sari Leppänen

    Pienet osaamiskokonaisuudet ratkaisuina osaamisen kehittämisen paradokseihin

    Artikkeli tarkastelee osaamisen kehittämisen paradokseja työelämässä sekä sitä, miksi oppimista ei aina tapahdu organisaatioissa, vaikka sen merkitys niin laajasti tunnistetaan. Kirjoittajat toimivat asiantuntijoina AMKmicro-hankkeessa, jossa kehitetään työelämäyhteistyömalleja jatkuvaan oppimiseen, ennakoidaan osaamistarpeita ja toteutetaan arkeen soveltuvia pieniä osaamiskokonaisuuksia.