Oppiminen
-
Lada Stukolkina, Laura Matikainen
Game and experience design at the heart of creating engaging events
How can experience design and gamification boost engagement during events? This article discusses a concrete case from Metropolia’s Smart and Creative City Innovation Hub, where game and experience design were used to connect students more closely with the Hub’s activities.
-
Aino Vuorijärvi
Kun tekoäly kirjoittaa, kirjoittaja editoi
Kirjoittamisesta on tekoälyn myötä tullut lyhyessä ajassa varsin teknologiavetoista. Ripeä siirtymä tekoälyavusteiseen kirjoittamiseen muuttaa vääjäämättä myös kirjoittajan roolia ja osaamisvaateita. Tutkimukset ja julkaisueettiset ohjeet kertovat, ettei kirjoittaminen tätä nykyä ole pelkästään yksilön kognitiivista toimintaa tekstin tekemiseksi, vaan yhä enemmän sisällön kuratointia, arviointia ja laadunvarmistusta. Tämä virittää pohtimaan: mitä tapahtuu kirjoittajan identiteetille?
-
Milla-Maarit Salo, Johanna Novák, Sari Leppänen
Pienet osaamiskokonaisuudet ratkaisuina osaamisen kehittämisen paradokseihin
Artikkeli tarkastelee osaamisen kehittämisen paradokseja työelämässä sekä sitä, miksi oppimista ei aina tapahdu organisaatioissa, vaikka sen merkitys niin laajasti tunnistetaan. Kirjoittajat toimivat asiantuntijoina AMKmicro-hankkeessa, jossa kehitetään työelämäyhteistyömalleja jatkuvaan oppimiseen, ennakoidaan osaamistarpeita ja toteutetaan arkeen soveltuvia pieniä osaamiskokonaisuuksia.
-
Johanna Tirronen
Fyysiset puitteet ovat osa fasilitoidun tilaisuuden onnistumista
Osallistuva työtapa ja erilaiset fasilitoidut tilaisuudet ovat osa työkulttuuria ilahduttavan monissa työyhteisöissä. Fyysiset puitteet ovat aktiivinen osa fasilitoidun tilaisuuden onnistumista, sovittuun tavoitteeseen pääsemistä. Kun ne tukevat tilaisuuden luonnetta ja valittuja työtapoja, on yhdessä työskentely luontevaa, vaivatonta ja vaikuttavaa.
-
Mari Virtanen
Tulevaisuuden kliininen asiantuntija – monien mahdollisuuksien bioanalytiikka
Pitkä ja vaiheikas työura on tyypillinen myös monille sotealan ammattilaisille. Useat päätyvät kliinisen työn jatkoksi asiantuntijatyöhön - tutkijaksi, kehittäjäksi, esihenkilöksi tai johtajaksi. Urasiirtymä kliinisestä työstä asiantuntijaksi edellyttää aktiivista kouluttautumista, ammatilliseen kasvuun ja kehittymiseen panostamista ja uudenlaisten mahdollisuuksien hyödyntämistä. Monipuoliset urasiirtymät ovat myös kliinisen laboratorion ammattilaisten, bioanalyytikkojen, saatavilla.
-
Hellevi Hakala, Kaisu Sallasmaa, Päivi Ylitalo
AMK-kirjastojen käyttäjäkyselyn tuloksia
Ammattikorkeakoulujen käyttäjäkyselyssä keväällä 2025 selvitettiin AMK-kirjastojen palveluiden tärkeyttä ja onnistumista. Tulokset kertovat, että kirjaston palvelut ovat tarpeellisia sekä opiskelijoille että henkilökunnalle. Käymme tässä artikkelissa läpi kyselyn keskeisimpiä tuloksia Metropolian kirjaston osalta.
-
Evelin Delic, Eunice Siame-Moono
Episode 3: Triumphs of bilingual nursing
In this episode of the Journeys in bilingual nursing education podcast third-year student Evelin Delic reflects on her growth through Finland’s bilingual nursing programme, sharing honest insights on overcoming imposter syndrome, building confidence, and becoming a compassionate nurse with host Eunice Siame-Moono.
-
Nishanie Reckerman, Eunice Siame-Moono
Episode 2: Developing care skills across cultures
In this Journeys in bilingual nursing education podcast Nishanie Reckerman, a third-year student, explores how cultural background and bilingual learning foster empathy, cultural competence, and deeper patient relationships in Finnish nursing.
-
Essi Santala, Kiika Sarpola
Inspiroiva ohjausryhmätyöskentely — osaamistarpeet esille asiantuntijatietoa ammentamalla
Esitystekniikan alan kehittämishanke rakensi ainutlaatuisen ohjausryhmän työelämän asiantuntijoista, ja heidän näkemystensä tuella syntyi käytännönläheinen koulutustarjotin freelancereille. Toimintamalli on sovellettavissa myös muilla toimialoilla.
-
Saila Pakarinen, Katja Kosonen, Terhi Lehtonen, Carita Hand
Ikääntyneen suun terveys – oppimista moniammatillisesti yhdessä
Moniammatillisuuden merkityksestä puhutaan ammattikorkeakoulussa paljon ja opintoja pyritään kehittämään sen suuntaisesti. Mutta käytännön tasolla on edelleen tarve lisätä tietoa toteuttamiskelpoisista toimintamalleista. Tässä artikkelissa esitellään Metropolia Ammattikorkeakoulussa toteutettava moniammatillinen pedagoginen yhteistyö, jossa sairaanhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijat oppivat yhdessä ikääntyneiden suun terveydestä ilmiöpohjaisen opetuksen keinoin.