Avainsana: Generatiivinen tekoäly
-
Aino Vuorijärvi
Kyberopinnäytetyö – uhkasta uusiin mahdollisuuksiin
Kyberopinnäytetyö viittaa tekoälyavusteisesti toteutettuun opinnäytetyöhön, jonka tekemisen eri vaiheissa hyödynnetään ihmisen ja koneen vuorovaikutusta. Sanan määriteosa kyber assosioituu totutusti myös erilaisiin uhkakuviin, jota teknologinen murros tuo mukanaan. Artikkelissa tarkastellaan, mitä yhdistelmä ammattikorkeakouluympäristössä merkitsee ja miten tekoälyavusteiseen opinnäytetyöprosessiin ja sen ohjaukseen olisi hyvä varautua.
-
Aino Vuorijärvi
Promptaaminen ei ole rakettitiedettä
Sisältövaroitus: Artikkelin on kirjoittanut humanisti, jonka mielestä AI prompt engineering eli kehotesuunnittelu ei edellytä tavalliselta generatiivisen tekoälyn käyttäjältä insinöörin AMK-tutkintoa. Konseptoitu kehotemuotoilu ja siihen liittyvät tuoreet tutkimukselliset interventiot vaikuttavat maallikon näkökulmasta melkein ylimitoitetuilta. Tolkun ihminen suoriutuu tehtävästä tilannetajullaan ja käyttämällä luku- ja kirjoitustaitoaan.
-
Aino Vuorijärvi
Papukaija kirjoittajan kumppanina
Generatiivista tekoälyä on verrattu kriittisessä valossa stokastiseen papukaijaan, joka tuottaa sujuvasti sisältöä ymmärtämättä siitä itse kuitenkaan mitään. Jokin omiaan lörpöttelevässä papukaijassa kuitenkin viehättää, sillä aika monen kirjoittajan olkapäällä se nykyään asustaa ja jättää jälkensä heidän teksteihinsä. Artikkelissa pohditaan tätä kirjoittajan ja papukaijan vuorovaikutussuhdetta hieman tarkemmin.
-
Aino Vuorijärvi
Kybersosiaalinen prosessi tekoälyavusteisessa tekstityössä
Digitalisaatio ja tekoäly kaikkine etuineen ja uhkineen mullistavat inhimillistä vuorovaikutusta, muun muassa tapaamme kommunikoida, oppia ja olla osallisina yhteisöissä. Näin toteavat meritoituneet australialaistutkijat Bob Cope ja Mary Kalantzis (2024b). Tähän murrokseen he tarjoavat ratkaisuksi kybersosiaalista prosessia, joka rakentuu yksilön, yhteisön ja tekoälyn toisiaan täydentävistä rooleista ja niiden mahdollistamisesta. Artikkelissa tarkastellaan, miten se näkyy tekoälyavusteisessa kirjoittamisessa ja tekstityössä.
-
Aino Vuorijärvi
Näytä että käytät 2/2: Esimerkkejä opiskelu- ja asiantuntijatekstien tekoälymerkinnöistä
Missä kohtaa tekstiä tulisi kertoa, että se on kirjoitettu tekoälyn avustamana? Ja miten tieto siitä tekstissä ilmaistaan? – Annetaan esimerkkien kertoa.