Avainsana: Kirjoittaminen

  • pro Artikkeli
    pro Artikkeli

    Aino Vuorijärvi

    Kyberopinnäytetyö – uhkasta uusiin mahdollisuuksiin

    Kyberopinnäytetyö viittaa tekoälyavusteisesti toteutettuun opinnäytetyöhön, jonka tekemisen eri vaiheissa hyödynnetään ihmisen ja koneen vuorovaikutusta. Sanan määriteosa kyber assosioituu totutusti myös erilaisiin uhkakuviin, jota teknologinen murros tuo mukanaan. Artikkelissa tarkastellaan, mitä yhdistelmä ammattikorkeakouluympäristössä merkitsee ja miten tekoälyavusteiseen opinnäytetyöprosessiin ja sen ohjaukseen olisi hyvä varautua.

  • pro Artikkeli
    pro Artikkeli

    Aino Vuorijärvi

    Papukaija kirjoittajan kumppanina

    Generatiivista tekoälyä on verrattu kriittisessä valossa stokastiseen papukaijaan, joka tuottaa sujuvasti sisältöä ymmärtämättä siitä itse kuitenkaan mitään. Jokin omiaan lörpöttelevässä papukaijassa kuitenkin viehättää, sillä aika monen kirjoittajan olkapäällä se nykyään asustaa ja jättää jälkensä heidän teksteihinsä. Artikkelissa pohditaan tätä kirjoittajan ja papukaijan vuorovaikutussuhdetta hieman tarkemmin.

  • pro Artikkeli
    pro Artikkeli

    Marianne Roivas

    Kirjoita parempia asiantuntijatekstejä 3/3: Asiantuntijateksti on prosessi

    Asiantuntijakirjoittamiseen liittyy monenlaisia vaiheita ideoinnista tiedonhankintaan, versioinnista viilauksiin. Hyvä kirjoittaja tunnistaa omat tapansa viedä kirjoitusprosesseja eteenpäin ja pystyy muokkaamaan toimintaansa tilanteiden niin vaatiessa. Tässä artikkelisarjassa nostan esiin näkökulmia, jotka voivat auttaa asiantuntijakirjoittajaa kohti parempia tekstejä. Sarjan ensimmäisessä osassa käsittelin lukijuutta ja kirjoittajuutta, ja toinen osa keskittyi erilaisiin teksteihin ja tekstien erilaisuuteen. Sarjan viimeisessä osassa pohdin asiantuntijatekstejä työvaiheiden näkökulmasta.

  • pro Artikkeli
    pro Artikkeli

    Aino Vuorijärvi

    Heippalappu ja muita tekstilajeja 1/2: Genremenetelmä tekstityössä

    Tekoälyn käytön yleistyminen kannustaa sekä kirjoittajaa että hänen ohjaajaansa päivittämään tekstitaitojen oppimisen ja opettamisen menetelmiä. Genremenetelmä eli genrepedagoginen lähestymistapa teksteihin on pitkään ollut kelpo metodi koulukirjoittamisen sekä akateemisten ja ammatillisten tekstitaitojen opetuksessa eri puolilla maailmaa. Erityisen paljon sitä on käytetty toisen kielen oppijoiden (englanniksi L2) kirjoittamisen tukena.

  • A hyper-realistic AI entity overlaid on a human face, surrounded by digital masks, revealing unseen layers, in a photorealistic style
    pro Artikkeli
    pro Artikkeli

    Aino Vuorijärvi

    Näytä että käytät 1/2: Merkkejä tekoälyn käytöstä opiskelu- ja asiantuntijateksteissä

    Tekoälyavusteisen kirjoittamisen nopeasti valtavirtaistuessa monet opiskelu- ja asiantuntijayhteisöt ovat antaneet suosituksiaan tekoälyn käytön merkitsemisestä tekstiin. Kansainvälisiä tai kansallisia standardeja tai vakiintuneita käytäntöjä merkintätavoista ei kuitenkaan vielä ole. Tekstien tekemisessä ja ohjaamisessa ohjeita kipeästi kaivataan, ja siksi seuraavassa hahmotellaan niiden lähtökohtia perustaksi vähitellen yhdenmukaistuville merkintäkäytännöille.