Avainsana: Tekstitaidot
-
Aino Vuorijärvi
Kybersosiaalinen prosessi tekoälyavusteisessa tekstityössä
Digitalisaatio ja tekoäly kaikkine etuineen ja uhkineen mullistavat inhimillistä vuorovaikutusta, muun muassa tapaamme kommunikoida, oppia ja olla osallisina yhteisöissä. Näin toteavat meritoituneet australialaistutkijat Bob Cope ja Mary Kalantzis (2024b). Tähän murrokseen he tarjoavat ratkaisuksi kybersosiaalista prosessia, joka rakentuu yksilön, yhteisön ja tekoälyn toisiaan täydentävistä rooleista ja niiden mahdollistamisesta. Artikkelissa tarkastellaan, miten se näkyy tekoälyavusteisessa kirjoittamisessa ja tekstityössä.
-
Aino Vuorijärvi
Heippalappu ja muita tekstilajeja 2/2: Genremenetelmä 2.0 – tekoälyavusteinen versio
Tekoälyn käytön arkipäiväistyessä kirjoittamisen opetuksen tulisi keskittyä – tekoälyllä sekunneissa generoitavan – tekstituotoksen sijaan kirjoittamisprosessiin ja sen ohjaamiseen. Kun generatiivisen tekoälyn käytön yhdistää perinteiseen genremenetelmään, tämä tekstitaitojen opetuksessa laajalti käytetty metodi saa väistämättä uutta virtaa.
-
Aino Vuorijärvi
Näytä että käytät 1/2: Merkkejä tekoälyn käytöstä opiskelu- ja asiantuntijateksteissä
Tekoälyavusteisen kirjoittamisen nopeasti valtavirtaistuessa monet opiskelu- ja asiantuntijayhteisöt ovat antaneet suosituksiaan tekoälyn käytön merkitsemisestä tekstiin. Kansainvälisiä tai kansallisia standardeja tai vakiintuneita käytäntöjä merkintätavoista ei kuitenkaan vielä ole. Tekstien tekemisessä ja ohjaamisessa ohjeita kipeästi kaivataan, ja siksi seuraavassa hahmotellaan niiden lähtökohtia perustaksi vähitellen yhdenmukaistuville merkintäkäytännöille.