Sosiaalisen median tulevaisuus – menevätkö kanavastrategiat uusiksi?

Miten hankkeista, tieteestä ja tutkimuksesta viestimisen käy sosiaalisen median myllerryksessä?

Laura Matikainen5.2.2025

© Pixabay, CC0

Miten hankkeista, tieteestä ja tutkimuksesta viestimisen käy sosiaalisen median myllerryksessä?

Laura Matikainen5.2.2025

PopArtikkeli

En ole ainut, joka on pitänyt silmällä vallanvaihtoa Yhdysvalloissa sekä siitä seuranneita aloitteita, joilla voi olla vaikutusta meidän suomalaistenkin arkeemme. Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump allekirjoitti heti virkaan astuttuaan monia asetuksia. Lopetettavien listalle päätyivät muun muassa monimuotoisuuteen, sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja inkluusioon (DEI, engl. Diversity, Equity & Inclusion) liittyvien ohjelmien alas ajaminen liittovaltion hallinnossa sekä Pariisin ilmastosopimuksesta irrottautuminen. Lisäksi Trump sanoi poistavansa ajoneuvoihin kohdistuvia päästörajoituksia. (Helsingin Sanomat 21.1.2025) Luultavasti tämä kaikki on vasta alkua, sillä Trumpin toista presidenttikautta on ehtinyt kulua tähän mennessä vasta muutamia vuorokausia.

Edellä mainittujen seurauksena Meta on hiljattain alkanut rajoittaa alustoillaan, Instagramissa ja Facebookissa, tiettyjen (muun muassa democrats, queer, abortion, abortionrights, eli demokraatit, queer, abortti, aborttioikeudet) hashtagien käyttöä. Sosiaalisessa mediassa käyttäjät ovat syyttäneet Metaa poliittisesta puolueellisuudesta. (Gerken 21.1.2025.) Tällä huomattiin olevan vaikutusta myös Suomessa.

Sananvapaus toteutuu median ollessa vapaa

Yhdistyneet Kansakunnat (YK, engl. United Nation) laativat vuonna 1948 ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen, joka takaa kaikille oikeuden muun muassa sananvapauteen (Yhdistyneet Kansakunnat 2024). YK:n Ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen 19. artiklassa on maininta sananvapaudesta seuraavasti:

Jokaisella on oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen; tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista riippumatta hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoja kaikkien tiedotusvälineiden kautta

Ihmisoikeudet 2025

Sananvapaus takaa jokaiselle oikeuden ilmaista mielipiteensä. Se ei kuitenkaan oikeuta loukkaamaan tai syrjimään toisia. Sananvapauden toteutuminen ja suojelu on olennainen osa demokraattista yhteiskuntaa, jossa tiedotusvälineet ovat riippumattomia ja vapaita. (Ihmisoikeudet 2025.)

Huolestuttavaa on, että yhdellä valtiolla on merkittävästi valtaa säätää sosiaalisen median alustojen toimintatapoja sekä sisältöjen suuntaamista. Sosiaalisen median alustojen omistus on keskittynyt vain muutamille Yhdysvalloissa. Etenkin Metan alustoilla on valtavasti käyttäjiä ympäri maailmaa, joten hashtagien rajoitukset eivät kohdistuneet vain yhden valtion rajojen sisäpuolelle. Mitä tapahtuu sananvapaudelle, kun valta keskittyy, esimerkiksi valtion johdolle ja rikkaille, jotka rajoituksillaan vähentävät kansan oikeuksia? Valtaa saatetaan käyttää väärin silloin, kun se keskittyy hyvin pienelle joukolle ihmisiä.

Onko tutkimuksesta viestiminen riippumatonta tulevaisuudessa?

Miksi sosiaalisen median muutoksista pitäisi huolestua? Viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijoiden työssä käytetään paljon niin sosiaalisen median kanavia kuin hashtageja ja hakusanoja eri alustoilla. Suurin osa alustoista on yhden maan rikkaimpien omistuksessa, ja vallan keskittyessä yhteen paikkaan ei usein seuraa mitään hyvää. Jatkossa Valkoiseen taloon pääsee myös riippumattomia toimittajia, kuten bloggaajia, somevaikuttajia ja sisällöntuottajia (Sulasma 2025). Nuoret seuraavat uutisia aiempaa aktiivisemmin sosiaalisesta mediasta (Uutismedian liitto 2025), etenkin heidän kohdalla sosiaalinen media voi olla ainoa kanava seurata uutisia tulevaisuudessa.

Tulevatko sosiaalisen median rajoitukset vaikuttamaan hankeviestijän työhön? Tärkeää on kiinnittää huomiota, miten tulevaisuudessa niin hankkeiden kuin muiden organisaatioiden viestintää pysytään käytännössä toteuttamaan. Miten käy ekologisuuteen liittyvien yritysten ja tutkimusten? Metropoliassa on useita vihreään siirtymään, kestävään kehitykseen, digitalisaatioon sekä inklusiivisuuteen liittyviä hankkeita. Näillä on tyypillisesti käytössä eri viestintäkanavia, myös Metan sosiaalisen median alustoja hyödynnetään hankeviestinnässä. Tulevaisuudessa viestijät voivat joutua miettimään hankkeiden ja projektien kanavastrategioita uudelleen.

Miten tieteestä ja tutkimuksesta viestimisen käy? Voiko hashtagien rajoittaminen levitä tai kasvaa siten, että emme kohta kenties voi viestiä onnistuneesti esimerkiksi vihreästä siirtymästä?

En usko, että olen ainoa viestintää tekevä, jota huolestuttaa, millä tavalla rajoittavat toimenpiteet vaikuttavat omaan työhön. Lisäksi hankkeiden yksi tärkeä tehtävä on viestiä hankkeen tuloksista ja välittää tutkimustietoa. Onnistuuko se tulevaisuudessa vapaasti ja riippumattomasti? Viestinnän tehtävä kuitenkin on välittää tietoa ja ymmärtää toisia. Vapaus viestiä ja vastaanottaa tietoa kuuluu kaikille.

Lähteet

Gerken, T. 2025. Instagram hides search results for ‘Democrats’. Uutinen 21.1.2025. BBC:n verkkosivu. Haettu 22.1.2025.

Helsingin Sanomat. 2025. Kansallisia hätätiloja ja Tiktokille lisää aikaa – tällaisia asetuksia Trump allekirjoitti ensimmäisenä päivänään. Uutinen 21.1.2025. Helsingin Sanomien verkkosivu. Haettu 21.1.2025.

Ihmisoikeudet n.d. Mielipiteen- ja sananvapaus. Haettu 22.1.2025.

Sulasma, O-P. 2025. Valkoisen talon nuorin lehdistöpäällikkö panee säännöt uusiksi – ovet auki bloggareille ja somettajille. Uutinen 31.1.2025. Ylen verkkosivu. Haettu 4.2.2025.

Uutismedian liitto. 2025. Uutisten viikon tutkimus: Tiktok on nuorten ykkösuutiskanava, uutismedian rooli on vahvistunut alustalla. Uutinen 27.1.2025. Uutismedian liiton verkkosivu. Haettu 4.2.2025.

Yhdistyneet Kansakunnat n.d. Ihmisoikeudet. Haettu 22.1.2025.

Kirjoittaja

  • Laura Matikainen

    Projektiasiantuntija, Metropolia Ammatikorkeakoulu

    Laura Matikainen työskentelee Metropolian TKI-palveluissa hankeviestinnän ja tapahtumatuotannon parissa. Koulutukseltaan hän on kulttuurituottaja.

    Tutustu tekijään