Metan alustoja, etenkin Instagramia ja Facebookia käytetään paljon hankkeiden viestinnässä. Onko kyseisiä alustoja mahdollista käyttää hankkeiden viestintäkanavina tulevaisuudessa? Voisivatko hankkeet ottaa käyttöön muita alustoja viestintäkanavikseen tai kokeilla sopisivatko vaihtoehtoiset alustat hankkeille?
Vaihtoehtoisia sosiaalisen median alustoja
Mitkä ovat sitten ne seuraavat sosiaalisen median alustat, joihin käyttäjien ja organisaatioiden kannattaisi siirtyä? Näitä moni mietti jo alkuvuodesta, kun Meta alkoi rajoittamaan Instagramin ja Facebookin sisältöjä sekä hashtagien käyttöä.
Seuraavaksi muutamia vaihtoehtoisia viestintäkanavia tulevaisuuden varalle. Alustat jäljittelevät ominaisuuksiltaan pitkälti Metan Facebookia ja Instagramia sekä X:n edeltäjää Twitteriä.
Pixelfed
Pixelfed on sopiva vaihtoehto Instagramille, sillä se on hyvin samankaltainen kuin Instagram. Pixelfedissa voi julkaista niin syötteeseen (feed) kuin tilapäisiin tarinoihin (story) videoita ja kuvia samalla tavalla kuin Instagramissa. Alustan julkaisut näkyvät kronologisessa järjestyksessä, eli julkaisun ajankohdan mukaan. Lisäksi siellä ei ole ollenkaan mainoksia tai ei-kaupallista toimintaa, eli se perustuu avoimeen lähdekoodiin. Toisekseen Instagramissa olevat vanhat julkaisut voi tuoda halutessaan Pixelfediin. (Koskela & Sullström 2025; Murtojärvi 2025.)
Friendica
Facebookin korvaajaksi soveltuu Friendica, joka saattaa hieman muistuttaa ulkoasultaan alkuaikojen Facebookia. Friendica soveltuu viestittelyn ohella videoiden, kuvien ja tekstien jakamiseen. Alusta perustuu avoimeen lähdekoodiin, kuten Pixelfed. Lisäksi käyttäjät voivat valita tietojaan säilyttävän palvelimen itse. Friendica kautta voi tehdä julkaisuja sekä lähettää viestejä muille alustoille, kuten Facebookiin ja Instagramiin. (Koskela & Sullström 2025.)
Bluesky
Twitterin ja X:n tilalle sopii niitä hyvin paljon muistuttava avoimeen lähdekoodiin perustuva Bluesky. Sen taustalla toimii kuitenkin voittoa tavoitteleva yhtiö, joka on rekisteröitynyt yleishyödylliseksi yhtiöksi. Näillä näkyvin sinne ei ole tulossa mainoksia tai ei ainakaan vielä, mutta luultavasti yhtiöön sijoittaneet haluavat vastinetta rahoilleen tulevaisuudessa. Alustalla voi julkaista lyhyitä tekstejä, kuvia ja videoita sekä seurata muita käyttäjiä ja kommentoida toisten julkaisuja. Myös yksityisviestien lähettäminen onnistuu.Muutaman vuoden ajan toimineen Blueskyn säännöt kieltävät ääriajattelun edistämisen sekä vihapuheen. Lisäksi alusta toimii hajautettuna, eli käyttäjien tietojen säilytys on mahdollista muilla kuin yhtiön omistamilla palvelimilla. (Koskela & Sullström 2025; Murtojärvi 2025; Laukkarinen 2025.)
DNA:n teettämän tutkimuksen mukaan Suomessa Bluesky:ta käyttää päivittäin vain 2 % tutkimuskyselyyn vastanneista 1018 henkilöstä. Bluesky oli puolestaan viikoittaisessa käytössä 3 %:lla kyselyyn vastanneista. (DNA Oy 2024.)
Mastodon
Toinen sopiva vaihtoehto X:lle ja Twitterille on Mastodon. Alusta perustuu myös avoimeen lähdekoodiin, eli siellä ei ole mainoksia. Ulkoasultaan se muistuttaa hyvin paljon kilpailijoitaan. Mastodonissa voi julkaista tekstejä, kuvia ja videoita sekä lähettää viestejä. Sitä käyttävät ihan tavalliset ihmiset, mutta siellä on toimittajia, organisaatioita, yrityksiä ja muita toimijoita, jopa Euroopan komissiolla on oma tilinsä. Alustalla moderointivastuu on jaettu käyttäjien kesken. (Koskela & Sullström 2025; Murtojärvi 2025; Laukkarinen 2025.)
DNA:n tutkimuksen mukaan Mastodonia käyttivät päivittäin 1 % kyselyyn vastanneista ja viikoittaisessa käytössä alusta oli 4 %:lla vastanneista (DNA Oy 2024).
Muita vaihtoehtoisia alustoja
Vaihtoehtoisia alustoja löytyy vielä enemmän, alla lyhyesti muutama esimerkki niistä:
- VSCO, alusta sopii hyvin valokuvaajille, se on erityisesti kuvanmuokkaukseen ja kuvien jakamiseen soveltuva alusta.
- Misskey, joka soveltuu Twitterin tilalle.
- Supernova, se puolestaan toimii Instagramin korvikkeena.
- Loops.video, taas on sopiva TikTokin korvaajaksi. (Murtojärvi 2025.)
Monikansalliset somealustat ovat yhä suosittuja
Onko Metan alustojen ja X:n aika siis jo ohitse? Ehkei kuitenkaan ihan vielä. Suomessa vielä vuonna 2024 käytetyimmät sosiaalisen median kanavat olivat WhatsApp, Facebook, Instagram ja YouTube. Kyseiset viestintäkanavat, WhatsAppia lukuun ottamatta, ovat olleet käytössä myös hankkeiden viestinnässä. (DNA Oy 2024.) Snapchat ja TikTok olivat myös listan kärjessä, mutta niitä on harvemmin käytetty hankkeissa. Ne sopisivat ainakin sellaisten hankkeiden viestintäkanaviksi, joissa on nuoria kohderyhmänä, sillä kyseiset alustat ovat enemmän nuorison suosiossa.
Vielä on vaikea sanoa, mitkä vaihtoehtoisista sosiaalisen median alustoista sopivat erityisesti hankkeille. Valtaosa käyttäjistä, kuten hankkeiden kohderyhmistä, kun ovat vielä Instagramissa ja Facebookissa sekä muilla somealustoilla. Silti hankeviestintää tekevän on hyvä olla tietoinen myös muista vaihtoehtoisista alustoista. Vaikka Mastodonin ja Blueskyn suosio Suomessa on vielä hyvin vähäistä, Metan ja X:n rajoittavat toiminnot saattavat johtaa siihen, että vaihtoehtoiset alustat kasvattavat suosiotaan. Nähtäväksi jää, ovatko ensi vuonna sosiaalisen median alustojen käyttäjätilastot toisenlaiset.
Lähteet
DNA Oy. 2024. Digitaalinen elämä.
Koskela, M. & Sullström, H. 2025. Moni haluaisi nyt poistua somesta – tässä vinkit, miten se kannattaa tehdä. Uutinen 30.1.2025. Ylen verkkosivu. Haettu 4.4.2025.
Laukkarinen, R. 2025. Vielä kerran sosiaalisesta mediasta – Somesta ei tarvitse lähteä kokonaan, on olemassa terveellisempi vaihtoehto. Blogiteksti 5.2.2025. Rollemaan verkkosivu. Haettu 4.4.2025.
Murtojärvi, A. 2025. Exit Meta & X. Vaihtajan opas. Instagram-julkaisu 23.1.2025. Haettu 5.5.2025.
Kirjoittaja
-
Laura Matikainen
Projektiasiantuntija, Metropolia AmmatikorkeakouluLaura Matikainen työskentelee Metropolian TKI-palveluissa hankeviestinnän ja tapahtumatuotannon parissa. Koulutukseltaan hän on kulttuurituottaja.
Tutustu tekijään