Käytämme Metrospektiivissä viittausjärjestelmänä Harvardin nimi–vuosijärjestelmää. Viittaukset merkitään leipätekstin sisään sulkeisiin, ja artikkelin loppuun kootaan lähdeluettelo.
Tekstin sisäiset viitteet merkitään seuraavasti:
- Tekstiviite on kolmiosainen: tekijän nimi, julkaisuvuosi ja sivunumero/numerot, esim. Sillinen 2012, 25–29.
- Jos tekijää ei ole tiedossa, merkitään joko lähteen otsikko tai joissain tapauksissa yhteisökirjoittaja eli lähteen taustalla oleva organisaatio.
- Jos julkaisuvuosi ei ole tiedossa, se korvataan merkinnällä n.d. (tarkoittaa: no date).
- Jos viitataan koko teokseen, sivunumeroa ei tarvita, muutoin sivunumerolla osoitetaan tekstikohta, johon viitataan.
- Kun viite koskee vain yhtä virkettä, piste merkitään viitteen sulkumerkin jälkeen, esimerkiksi (Sillinen 2012, 25–29). Jos se koskee useampia virkkeitä, se merkitään sulkumerkkien sisään, esimerkiksi (Sillinen 2012, 25–29.).
- Jos tekijöitä on 3–5, viitteeseen merkitään ensimmäistä kertaa viitattaessa kaikki tekijät. Kahden viimeksi mainitun tekijän nimet erotetaan &-merkillä. Myöhemmin samaan lähteeseen voi viitata merkitsemällä vain ensimmäisen tekijän ja sen perään ym. ja vuosiluvun. Jos tekijöitä on kuusi tai useampi, lyhennemerkintää käytetään heti.
- Kun lähteinä on samalta tekijältä samana vuonna ilmestyneitä teoksia, teokset erotetaan merkitsemällä vuosiluvun perään pienaakkosin a, b, c.
- Eri teokset samassa lähdeviitteessä erotellaan puolipisteellä.
- Kun julkaisussa viitataan samannimisten henkilöiden samana vuonna julkaisemiin teoksiin, käytetään viitteessä tekijän nimen alkukirjainta.
- Sivunumerot merkitään aina kokonaisina lukuina, siis ”136–138” ei ”136–8”, ja niiden väliin tulee ajatusviiva (–).
- Lähteinä tulisi käyttää primaarilähteitä. Jos joutuu käyttämään sekundaarilähdettä, se ilmaistaan lukijalle tekstissä esimerkiksi tähän tyyliin: Valokivi (2008) on tarkastellut sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkuuksia ja tunnistanut erilaisia tapoja, joilla kansalainen voi toimia suhteessa ammattilaisiin (ks. Harra 2014, 30). Tässä Valokivi on primaarilähde, Harra sekundaarilähde. Vain sekundaarilähteen tiedot merkitään lähdeluetteloon.
Lähdeluetteloa laadittaessa noudatetaan seuraavia ohjeita:
- Merkitse pelkästään lähteet, joihin on viitattu tekstissä.
- Lähdetiedon perusrakenne on neliosainen: (tekijä) (julkaisuvuosi) (teoksen nimi ja alaotsikot) (kustantajan toimipaikka: kustantaja).
- Lähdetietoon merkitään tekijöiden sukunimet ja etunimien alkukirjaimet.
- Aakkosta lähteet, saman tekijän teoksista vanhin ensimmäisenä.
- Merkitse suomennetusta teoksesta lähteeseen myös suomentaja ja alkuperäisteoksen ilmestymisvuosi.
- Jos teos kuuluu julkaisusarjaan, mainitse sarjan nimi ja teoksen järjestysnumero. Esimerkiksi: Hakanen, S., Korpela, E., Mäenpää, S. & Rantala-Nenonen, K. 2020. Sosiaalialan luovat menetelmät läppärillä. Pedagogisia kokeiluja etäopetuksessa. Teoksessa M. Elomaa-Krapu, A. Vuorijärvi & R. Wallin (toim.) Hyvinvointi ja terveys poikkeusoloissa. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 69. Helsinki: Metropolia Ammattikorkeakoulu. 113–127.
- Jos lähde on julkaistu internetissä, laita verkko-osoite näkyviin lähdemerkinnän loppuun.
- Jos verkkojulkaisulla ei ole pysyvää verkko-osoitetta (esimerkiksi doi, urn, handle) lisää lähdetietoon merkintä ”Haettu xx.xx.xxxx” ennen verkko-osoitetta.
- Jos verkkojulkaisulla on pysyvä verkko-osoite, käytä aina sitä, ei selainosoitetta.
- Suomenna vieraskieliset lyhenteet (esim. ed. = toim., in = teoksessa).
Esimerkkejä merkintätavoista:
Sipari, S., Vänskä, N., Lehtonen, K., Helenius, S., Väisänen, S. & Harra, T. 2022. Osallistuva tutkimuskumppanuus kuntoutuksessa. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, OIVA-sarja 50. Helsinki: Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-332-9
Elomaa-Krapu, M. & Vuorijärvi, A. 2022. Osallistavia ratkaisuja digitaalisiin hyvinvointi- ja terveyspalveluihin. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 95. Helsinki: Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-349-7
Rantala, T. & Kock, H. 2021. Mitä myyjän on huomioitava keskustellessaan digitalistin kanssa? Teoksessa Niemi, J. & Vuori, J. (toim.) Myyntityö vuorovaikutuksena. Tampere: Vastapaino.
Haapasaari, A., Engeström, Y. & Kerosuo, H. 2016. The Emergence of Learners’ Transformative Agency in a Change Laboratory Intervention. Journal of education and work 29(2), 232–262. https://doi.org/10.1080/13639080.2014.900168
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos n.d. Kansantaudit. Päivitetty 7.12.2023. Haettu 28.11.2024. https://www.thl.fi/fi/web/kansantaudit
Liimatainen, S. 2019. Moniammatillinen yhteistyö ja verkostotyöskentely kotihoidon ja kotisairaalan välillä hoitohenkilökunnan kokemana ja arvioimana. Opinnäytetyö, ylempi AMK. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Vanhustyön ylempi AMK -tutkinto-ohjelma. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143025
Toivola, T. 2022. Oppimista tulevaisuutta varten: systeemiset ratkaisut edellyttävät uudenlaisia tapoja oppia ja tehdä yhteistyötä. Uutinen 13.1.2022. Aalto-yliopiston verkkosivu (aalto.fi). Haettu 5.12.2023. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/oppimista-tulevaisuutta-varten-systeemiset-ratkaisut-edellyttavat-uudenlaisia-tapoja-oppia
Roman, M. 2020. Kuinka rakentaa avointa yhteistyötä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan? Metropolia Ammattikorkeakoulun Tikissä-blogi 12.11.2020. Helsinki: Metropolia Ammattikorkeakoulu. Haettu 1.3.2023. https://blogit.metropolia.fi/tikissa/2020/11/12/kuinka-rakentaa-avointa-yhteistyota-tutkimus-kehittamis-ja-innovaatiotoimintaan/
Haatainen, K. (toimittaja) 2019. Tutkimustiedon käyttö ja väärinkäyttö -podcast. Julkaistu 1.2.2019. Yle. Haettu 16.1.2025. https://areena.yle.fi/audio/1-4616055
Ammattikorkeakoululaki 14.11.2014/932. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932