Avainsana: Asiantuntijaviestintä
-
Aino Vuorijärvi
Promptaaminen ei ole rakettitiedettä
Sisältövaroitus: Artikkelin on kirjoittanut humanisti, jonka mielestä AI prompt engineering eli kehotesuunnittelu ei edellytä tavalliselta generatiivisen tekoälyn käyttäjältä insinöörin AMK-tutkintoa. Konseptoitu kehotemuotoilu ja siihen liittyvät tuoreet tutkimukselliset interventiot vaikuttavat maallikon näkökulmasta melkein ylimitoitetuilta. Tolkun ihminen suoriutuu tehtävästä tilannetajullaan ja käyttämällä luku- ja kirjoitustaitoaan.
-
Marianne Roivas
Kirjoita parempia asiantuntijatekstejä 3/3: Asiantuntijateksti on prosessi
Asiantuntijakirjoittamiseen liittyy monenlaisia vaiheita ideoinnista tiedonhankintaan, versioinnista viilauksiin. Hyvä kirjoittaja tunnistaa omat tapansa viedä kirjoitusprosesseja eteenpäin ja pystyy muokkaamaan toimintaansa tilanteiden niin vaatiessa. Tässä artikkelisarjassa nostan esiin näkökulmia, jotka voivat auttaa asiantuntijakirjoittajaa kohti parempia tekstejä. Sarjan ensimmäisessä osassa käsittelin lukijuutta ja kirjoittajuutta, ja toinen osa keskittyi erilaisiin teksteihin ja tekstien erilaisuuteen. Sarjan viimeisessä osassa pohdin asiantuntijatekstejä työvaiheiden näkökulmasta.
-
Aino Vuorijärvi
Kybersosiaalinen prosessi tekoälyavusteisessa tekstityössä
Digitalisaatio ja tekoäly kaikkine etuineen ja uhkineen mullistavat inhimillistä vuorovaikutusta, muun muassa tapaamme kommunikoida, oppia ja olla osallisina yhteisöissä. Näin toteavat meritoituneet australialaistutkijat Bob Cope ja Mary Kalantzis (2024b). Tähän murrokseen he tarjoavat ratkaisuksi kybersosiaalista prosessia, joka rakentuu yksilön, yhteisön ja tekoälyn toisiaan täydentävistä rooleista ja niiden mahdollistamisesta. Artikkelissa tarkastellaan, miten se näkyy tekoälyavusteisessa kirjoittamisessa ja tekstityössä.
-
Aino Vuorijärvi
Heippalappu ja muita tekstilajeja 1/2: Genremenetelmä tekstityössä
Tekoälyn käytön yleistyminen kannustaa sekä kirjoittajaa että hänen ohjaajaansa päivittämään tekstitaitojen oppimisen ja opettamisen menetelmiä. Genremenetelmä eli genrepedagoginen lähestymistapa teksteihin on pitkään ollut kelpo metodi koulukirjoittamisen sekä akateemisten ja ammatillisten tekstitaitojen opetuksessa eri puolilla maailmaa. Erityisen paljon sitä on käytetty toisen kielen oppijoiden (englanniksi L2) kirjoittamisen tukena.
-
Aino Vuorijärvi
Näytä että käytät 2/2: Esimerkkejä opiskelu- ja asiantuntijatekstien tekoälymerkinnöistä
Missä kohtaa tekstiä tulisi kertoa, että se on kirjoitettu tekoälyn avustamana? Ja miten tieto siitä tekstissä ilmaistaan? – Annetaan esimerkkien kertoa.
-
Aino Vuorijärvi
Näytä että käytät 1/2: Merkkejä tekoälyn käytöstä opiskelu- ja asiantuntijateksteissä
Tekoälyavusteisen kirjoittamisen nopeasti valtavirtaistuessa monet opiskelu- ja asiantuntijayhteisöt ovat antaneet suosituksiaan tekoälyn käytön merkitsemisestä tekstiin. Kansainvälisiä tai kansallisia standardeja tai vakiintuneita käytäntöjä merkintätavoista ei kuitenkaan vielä ole. Tekstien tekemisessä ja ohjaamisessa ohjeita kipeästi kaivataan, ja siksi seuraavassa hahmotellaan niiden lähtökohtia perustaksi vähitellen yhdenmukaistuville merkintäkäytännöille.