Avainsana: Tekoäly
-
Pamela Spokes
9 helpful ways generative AI can make life easier for anyone
Artificial intelligence is here, and perhaps its potential and limitations are easiest to identify by utilising AI for everyday tasks. How to start? Find encouraging ideas in this article!
-
Aino Vuorijärvi
Kyberopinnäytetyö – uhkasta uusiin mahdollisuuksiin
Kyberopinnäytetyö viittaa tekoälyavusteisesti toteutettuun opinnäytetyöhön, jonka tekemisen eri vaiheissa hyödynnetään ihmisen ja koneen vuorovaikutusta. Sanan määriteosa kyber assosioituu totutusti myös erilaisiin uhkakuviin, jota teknologinen murros tuo mukanaan. Artikkelissa tarkastellaan, mitä yhdistelmä ammattikorkeakouluympäristössä merkitsee ja miten tekoälyavusteiseen opinnäytetyöprosessiin ja sen ohjaukseen olisi hyvä varautua.
-
Petri Silmälä
Chat GPT:n kilpailijat rikastuttavat tietotyöläisen elämää 1/2: Gemini 2.5 Pro ja Google AI Studio
Chat GPT ja Copilot vakiinnuttivat asemansa sen jälkeen, kun suuriin kielimalleihin perustuvat generatiiviset tukiälyt tulivat kuluttajamarkkinoille loppuvuodesta 2022. Sittemmin alan pioneerien kilpailijat kuten Google-yhtiön Gemini ja siihen kuuluva kokonainen tuoteperhe ovat parantaneet suorituskykyään ja tarjoavat nykyisin vaihtoehtoja, jotka täydentävät tietointensiivisten alojen parissa työskentelevien hyötysovellusvalikoimaa.
-
Joona Koiranen
Datasta tehoa – Tekoäly ja avoin data TKI-toiminnassa
TKI-toiminnan näkökulmasta avoin data ja tekoäly voivat nopeuttaa tutkimusprosessia, parantaa tulosten tarkkuutta sekä mahdollistaa uusia oivalluksia ja innovaatioita.
-
Aino Vuorijärvi
Kybersosiaalinen prosessi tekoälyavusteisessa tekstityössä
Digitalisaatio ja tekoäly kaikkine etuineen ja uhkineen mullistavat inhimillistä vuorovaikutusta, muun muassa tapaamme kommunikoida, oppia ja olla osallisina yhteisöissä. Näin toteavat meritoituneet australialaistutkijat Bob Cope ja Mary Kalantzis (2024b). Tähän murrokseen he tarjoavat ratkaisuksi kybersosiaalista prosessia, joka rakentuu yksilön, yhteisön ja tekoälyn toisiaan täydentävistä rooleista ja niiden mahdollistamisesta. Artikkelissa tarkastellaan, miten se näkyy tekoälyavusteisessa kirjoittamisessa ja tekstityössä.
-
Aino Vuorijärvi
Plagiaatti on polyesteriä – uutta tekoälysanastoa
Tekoälyn käyttö arkipäiväistyy. Siitä puhumiseen tarvitaan tuttua kieltä, joka osallistaa käyttäjänsä. Artikkelissa tekstintutkija ottaa kantaa globaalin teknologian heijastuksiin suomen kielessä. Erityisesti kiinnostavat sanat, joita tekoälystä toistamme.
-
Aino Vuorijärvi
Näytä että käytät 1/2: Merkkejä tekoälyn käytöstä opiskelu- ja asiantuntijateksteissä
Tekoälyavusteisen kirjoittamisen nopeasti valtavirtaistuessa monet opiskelu- ja asiantuntijayhteisöt ovat antaneet suosituksiaan tekoälyn käytön merkitsemisestä tekstiin. Kansainvälisiä tai kansallisia standardeja tai vakiintuneita käytäntöjä merkintätavoista ei kuitenkaan vielä ole. Tekstien tekemisessä ja ohjaamisessa ohjeita kipeästi kaivataan, ja siksi seuraavassa hahmotellaan niiden lähtökohtia perustaksi vähitellen yhdenmukaistuville merkintäkäytännöille.
-
Timo Nykopp
Miten erottua tekoälyn käytöllä TKI-toiminnassa?
Tekoäly muuttaa tekemisen tapoja kaikilla toimialoilla. Miten sitä voi hyödyntää tarkoituksenmukaisella tavalla TKI-toiminnassa, jos haluaa erottautua joukosta niin kehittämistyön sisällön kuin hakemustekstienkin osalta?
-
Mari Virtanen
Persoonallisuustyypit ja tekoälyn käyttöhalukkuus
Halu käyttää tekoälyä on monen tekijän summa. Siihen vaikuttavat esimerkiksi ikä, sukupuoli, yleinen luottavaisuus, tekoälytietoisuus, aiempi kokemus ja tekninen osaaminen. Näiden lisäksi on nostettu esiin eri persoonallisuustyyppien ja käyttöhalukkuuden välisiä yhteyksiä. Voisiko tämä selittää osan tekoälyn käyttöönoton eritahtisuudesta, jonka parissa monissa työyhteisöissä painitaan? Osa henkilöstöstä käyttää tekoälyratkaisuja monipuolisesti ja sujuvasti, osa vasta harkitsee uuden työelämätaidon haltuunottoa.
-
Amir Dirin, Toini Harra
The critical role of usability and user experience in healthcare and agetech in the AI era
To ensure safety, usability and user experience must be prioritized in products when human users are involved, regardless of the development methods or technology used. What do we need to consider when developing AI and using it in service design processes in healthcare, agetech and beyond?