Metrospektiivi Pro
Metrospektiivi Pro julkaisee ammatillisille yleisöille suunnattuja artikkeleita, podcasteja ja videoita Metropolia Ammattikorkeakoulun henkilöstöltä ja maisteritason opiskelijoilta.
-
Aino Vuorijärvi
Heippalappu ja muita tekstilajeja 1/2: Genremenetelmä tekstityössä
Tekoälyn käytön yleistyminen kannustaa sekä kirjoittajaa että hänen ohjaajaansa päivittämään tekstitaitojen oppimisen ja opettamisen menetelmiä. Genremenetelmä eli genrepedagoginen lähestymistapa teksteihin on pitkään ollut kelpo metodi koulukirjoittamisen sekä akateemisten ja ammatillisten tekstitaitojen opetuksessa eri puolilla maailmaa. Erityisen paljon sitä on käytetty toisen kielen oppijoiden (englanniksi L2) kirjoittamisen tukena.
-
Anita Ahlstrand, Mari Virtanen
Sote-digitalisaation ytimessä 1/3: Ihmiset muutoksessa
Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio herättää meissä monenlaisia tunteita. Se saattaa ahdistaa, turhauttaa, ja toisaalta myös innostaa. Digitalisaation yhteiskunnallinen merkitys on suuri: älykkäät teknologiset ratkaisut lisäävät palvelujen valikoimaa, valinnan mahdollisuuksia, saatavuutta ja jopa resurssitehokkuutta. Onnistunut digitaalinen muutos vaatii osaamisen kehittämistä, monialaista yhteistyötä ja aitoa osallisuutta.
-
Aino Vuorijärvi
Näytä että käytät 2/2: Esimerkkejä opiskelu- ja asiantuntijatekstien tekoälymerkinnöistä
Missä kohtaa tekstiä tulisi kertoa, että se on kirjoitettu tekoälyn avustamana? Ja miten tieto siitä tekstissä ilmaistaan? – Annetaan esimerkkien kertoa.
-
Aino Vuorijärvi, Titta Komssi
Fysioterapeutin työn tekstilajeja oppimassa
Vaikka fysioterapia mielletään käytännönläheiseksi alaksi, jossa ihmisten kasvokkainen kohtaaminen ja kehollinen ohjaus ovat avainasemassa, tarvitaan ammattiin kouluttautumisessa ja työtehtävissä moninaisia kirjallisia ja suullisia taitoja. Millaisia tekstitaitoja fysioterapeutti tarvitsee toimiessaan suomalaisessa työympäristössä? Entä mitkä ovat hänen työssään tärkeimpiä tekstilajeja?
-
Johanna Holvikivi, Anna Puustelli-Pitkänen, Satu Vahaluoto
Ikääntyvän yhteiskunnan tarpeita vastaava opetussuunnitelma yhteiskehittäen
-
Aino Vuorijärvi
Näytä että käytät 1/2: Merkkejä tekoälyn käytöstä opiskelu- ja asiantuntijateksteissä
Tekoälyavusteisen kirjoittamisen nopeasti valtavirtaistuessa monet opiskelu- ja asiantuntijayhteisöt ovat antaneet suosituksiaan tekoälyn käytön merkitsemisestä tekstiin. Kansainvälisiä tai kansallisia standardeja tai vakiintuneita käytäntöjä merkintätavoista ei kuitenkaan vielä ole. Tekstien tekemisessä ja ohjaamisessa ohjeita kipeästi kaivataan, ja siksi seuraavassa hahmotellaan niiden lähtökohtia perustaksi vähitellen yhdenmukaistuville merkintäkäytännöille.
-
Liisa Nuutinen, Heini Maisala-McDonnell
SAFE project paves the way to an age-friendly working life
Solutions for Age-Friendly Employer (SAFE) project explores practices that support work ability of older employees in healthcare and social sectors – while also benefitting younger colleagues. How to achieve that win-win situation?
-
Marianne Roivas
Kirjoita parempia asiantuntijatekstejä 2/3: Mahdollisia tekstejä, mahdottomia tekstejä, erilaisia tekstejä
Korkeakoulu on tekstien maailma. Opiskelijoiden eteneminen perustuu pitkälti kirjallisiin oppimistehtäviin, ja henkilökunnan työ sisältää monenlaisia kirjoitustehtäviä. Yhtenä hetkenä laaditaan tiivis raportti hankerahoittajalle, toisessa hyödynnetään kirjoittamista yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinona. Tässä artikkelisarjassa nostan esiin näkökulmia, jotka voivat auttaa asiantuntijakirjoittajaa kohti parempia tekstejä. Sarjan ensimmäisessä osassa pohdin lukijuutta ja kirjoittajuutta, nyt keskityn erilaisiin teksteihin ja tekstien erilaisuuteen
-
Susanna Näreaho
Tutkimusrahoitusta Suomen Akatemialta: arvalla vai osaamisella?
Ammattikorkeakoulut suuntaavat TKI-toimintaansa kehitys- ja innovaatioprojekteista tutkimuksellisempiin kokonaisuuksiin. Tutkimuksellisemman rahoituksen kasvattaminen, myös Suomen Akatemian rahoituksen lisääminen on mukana monen ammattikorkeakoulun kehitystavoitteissa. Artikkeli esittelee vinkkejä siihen, miten erottautua muiden loistavien hakijoiden joukosta.
-
Leena Unkari-Virtanen
Vauhtia osaamisen tulevaisuusloikkaan
Osaamisen kehittämisen työnjako on historiassa vaihdellut työelämän ja oppilaitosten välillä. Mikä rooli osaamisen pedagogisella johtamisella on työpaikoilla tässä ajassa?
-
Kaija-Leena Alatalo, Sofia Finnilä, Tuomas Mali, Armi Nurminen
Jakso 1: Miten taideoppilaitoksissa syntyy positiivinen sitoutuminen työhön?
Yhdessä taideoppilaitosten muutoksessa -podcastissa Kaija-Leena Alatalo, Sofia Finnilä, Tuomas Mali ja Armi Nurminen jakavat näkemyksiään siitä, miten esihenkilöt voivat tukea positiivista sitoutumista ja vahvistaa työyhteisön hyvinvointia. Miten yksilölliset työskentelytavat voidaan huomioida ilman, että työyhteisö hajaantuu? Miten oppilaitoksen ja työntekijöiden tavoitteet saadaan kohtaamaan? Entä miten luodaan yhteisö, jossa jokainen kokee työnsä merkitykselliseksi?
-
Jenna Kukkonen
Voimavaralähtöisyys kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa hoitotyön opetuksessa
Hoitotyön opetuksessa tarvitaan taitoa kohdata kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisia opiskelijoita. Opetustyön painopiste voi herkästi keskittyä opiskelijoiden kehittymiskohteisiin, jolloin vahvuudet jäävät vähemmälle huomiolle. Voimavaralähtöisyydellä ja myönteisillä kohtaamisilla opiskelijaa voidaan tukea löytämään paikkansa työelämässä.