Tekniikka ja teknologia
-
Aino Vuorijärvi
Näytä että käytät 1/2: Merkkejä tekoälyn käytöstä opiskelu- ja asiantuntijateksteissä
Tekoälyavusteisen kirjoittamisen nopeasti valtavirtaistuessa monet opiskelu- ja asiantuntijayhteisöt ovat antaneet suosituksiaan tekoälyn käytön merkitsemisestä tekstiin. Kansainvälisiä tai kansallisia standardeja tai vakiintuneita käytäntöjä merkintätavoista ei kuitenkaan vielä ole. Tekstien tekemisessä ja ohjaamisessa ohjeita kipeästi kaivataan, ja siksi seuraavassa hahmotellaan niiden lähtökohtia perustaksi vähitellen yhdenmukaistuville merkintäkäytännöille.
-
Timo Nykopp
Miten erottua tekoälyn käytöllä TKI-toiminnassa?
Tekoäly muuttaa tekemisen tapoja kaikilla toimialoilla. Miten sitä voi hyödyntää tarkoituksenmukaisella tavalla TKI-toiminnassa, jos haluaa erottautua joukosta niin kehittämistyön sisällön kuin hakemustekstienkin osalta?
-
Mari Virtanen
Persoonallisuustyypit ja tekoälyn käyttöhalukkuus
Halu käyttää tekoälyä on monen tekijän summa. Siihen vaikuttavat esimerkiksi ikä, sukupuoli, yleinen luottavaisuus, tekoälytietoisuus, aiempi kokemus ja tekninen osaaminen. Näiden lisäksi on nostettu esiin eri persoonallisuustyyppien ja käyttöhalukkuuden välisiä yhteyksiä. Voisiko tämä selittää osan tekoälyn käyttöönoton eritahtisuudesta, jonka parissa monissa työyhteisöissä painitaan? Osa henkilöstöstä käyttää tekoälyratkaisuja monipuolisesti ja sujuvasti, osa vasta harkitsee uuden työelämätaidon haltuunottoa.
-
Laura Matikainen
Elämyksellisyys hanketapahtumissa 2/3: Elämys syntyy onnistuneesta kävijäkokemuksesta
Tässä artikkelissa käsittelen, miten hankkeen järjestämässä tapahtumassa tuotetaan onnistunut kävijäkokemus. Hanketapahtuma on hankkeen järjestämä tapahtuma. Se voi olla seminaari, työpaja tai messujen kaltainen tilaisuus, jossa on eri yrityksiä ja yhteistyökumppaneita mukana näytteilleasettajina. Hanketapahtuman tarkoituksena usein on tuoda yhteen alan ammattilaisia verkostoitumaan sekä samalla viestiä hankkeen tavoitteista ja tuloksista.
-
Laura Matikainen
Elämyksellisyys hanketapahtumissa 1/3: Enemmän elämyksellisiä elementtejä hanketapahtumiin
Tässä tekstissä pohdin, voisiko elämyksellisyyteen panostamalla houkutella enemmän kävijöitä hankkeen järjestämään tapahtumaan. Moni hankkeen järjestämä tapahtuma ei houkuttele toivottua määrää osallistujia. Hanketapahtumat ovat kuitenkin osallistujilleen ja heidän edustamilleen organisaatioille hyödyllisiä, joten tapahtumilla on paikkansa.
-
Amir Dirin, Toini Harra
The critical role of usability and user experience in healthcare and agetech in the AI era
To ensure safety, usability and user experience must be prioritized in products when human users are involved, regardless of the development methods or technology used. What do we need to consider when developing AI and using it in service design processes in healthcare, agetech and beyond?
-
Suvi Kiviniemi
The field of videogames beyond profit and art
Game-making depends on and flourishes in informal communities.
-
Mari Virtanen
Selkeä digitaalinen oppimisympäristö 2/2: Tekoälyapurit saavutettavuuden parantajana
Generatiivista tekoälyä voi hyödyntää digitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuuden parantamisessa. Pääset tässä artikkelissa tutustumaan tekoälykokeilujen tuloksiin ja esimerkkeihin.
-
Jussi Linkola, Tapani Martti
Työn tekemisen muodot IT- ja media-aloilla
Tässä artikkelissa on kuvattu erilaisia työn tekemisen, työsuhteiden ja toimeksiantosuhteiden muotoja IT- ja media-aloilla. Artikkeli tarjoaa tietoa näiden alojen työttömille työnhakijoille perustuen vuodenvaihteessa 2024–25 saatavilla olleisiin tietoihin.
-
Janne Kauttonen, Jyrki Suomala, Riikka Wallin
Jakso 5: Tekoäly kirjoittamisen apuna
Tarinoita yhteiskirjoittamisesta -podcastin jaksossa keskustellaan siitä, miten generatiivisesta tekoälystä voi olla apua kirjoittamisessa. Miten ja mihin tekoälyä kannattaa hyödyntää? Vieraat Janne Kauttonen ja Jyrki Suomala kertovat myös siitä, miten he systemaattisesti tekevät tutkimustuloksiaan saavutettavaksi ammattiyleisöille. Keskustelua johdattelee Riikka Wallin.