Avainsana: Digitalisaatio
-
Sanna Saikko, Marjatta Komulainen
Työnmuotoilun rooli kestävillä työurilla
Työnmuotoilulla voidaan tukea ikääntyvien työntekijöiden urasuunnittelua ja kestäviä työuria. Sillä voidaan vastata työuran aikaisiin työkykymuutoksiin ja tukea työtehtävissä, joissa on tunnistettu kognitiivisia, psyykkisiä ja fyysisiä kuormitustekijöitä, kuten laaja-alaisia osaamisvaatimuksia, monitehtävävaatimuksia, tiivistahtisuutta, muistikuormitusta tai ergonomisesti haastavia työasentoja.
-
Mari Virtanen
Selkeä digitaalinen oppimisympäristö 2/2: Tekoälyapurit saavutettavuuden parantajana
Generatiivista tekoälyä voi hyödyntää digitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuuden parantamisessa. Pääset tässä artikkelissa tutustumaan tekoälykokeilujen tuloksiin ja esimerkkeihin.
-
Janne Kauttonen, Jyrki Suomala, Riikka Wallin
Jakso 5: Tekoäly kirjoittamisen apuna
Tarinoita yhteiskirjoittamisesta -podcastin jaksossa keskustellaan siitä, miten generatiivisesta tekoälystä voi olla apua kirjoittamisessa. Miten ja mihin tekoälyä kannattaa hyödyntää? Vieraat Janne Kauttonen ja Jyrki Suomala kertovat myös siitä, miten he systemaattisesti tekevät tutkimustuloksiaan saavutettavaksi ammattiyleisöille. Keskustelua johdattelee Riikka Wallin.
-
Mika Hämäläinen, Johanna Niemi
Jakso 8: Luovuuden ja tekoälyn suhde
Korkeapainetta-podcastin jaksossa keskustellaan tekoälystä. Mitä tekoäly voi kuvitella – millä tavalla se on luova? Jos kielimalli voi tehdä suurimman osan ihmisen töistä, vapautuuko ihmisille aikaa luovuuteen? Keskustelemassa ovat Mika Hämäläinen ja Johanna Niemi.
-
Mari Virtanen
Selkeä digitaalinen oppimisympäristö 1/2: Saavutettavuuden 3 näkökulmaa
Kun digipedagogiikka ja oppiminen digitaalisissa ympäristöissä on kaikkien korkeakoulujen arkea, voidaan keskittyä laatuun, selkeyteen ja saavutettavuuteen. Oppimisympöristoissäkin on tärkeä huomioida saavutettavuuden kolme näkökulmaa: kognitiivinen, kielellinen ja tekninen saavutettavuus.