Avainsana: Jatkuva oppiminen
-
Aino Vuorijärvi
Kyberopinnäytetyö – uhkasta uusiin mahdollisuuksiin
Kyberopinnäytetyö viittaa tekoälyavusteisesti toteutettuun opinnäytetyöhön, jonka tekemisen eri vaiheissa hyödynnetään ihmisen ja koneen vuorovaikutusta. Sanan määriteosa kyber assosioituu totutusti myös erilaisiin uhkakuviin, jota teknologinen murros tuo mukanaan. Artikkelissa tarkastellaan, mitä yhdistelmä ammattikorkeakouluympäristössä merkitsee ja miten tekoälyavusteiseen opinnäytetyöprosessiin ja sen ohjaukseen olisi hyvä varautua.
-
Tero Kärkkäinen
Opiskelukyvyn kartoitus vuorovaikutuksen välineeksi: Pilotti kiinteistö- ja rakennusalalla
Koulutuskenttä on muutosmyllerryksessä, mikä näkyy myös korkeakouluasteella. Opiskelun tuen tarpeet ovat kasvaneet. Mitä nämä tuen tarpeet ovat tarkemmin ja kuinka opiskelijat kokevat ne? Entä mitä tämä kaikki merkitsee ammattikorkeakoulun opetukselle ja oppimisen tuelle?
-
Riina-Malla Kosonen
Kätilöopiskelijan direktiivikirja – Työkalu harjoittelun, oppimisen ja ohjauksen tueksi
Kätilöopiskelijan sähköinen direktiivikirja vahvistaa oppilaitosten ja kliinisten harjoittelupaikkojen yhteistyötä opiskelijan ohjeuksessa. Miksi kätilöopiskelija tarvitsee direktiivikirjan? Mitä EU-direktiivi määrittelee kätilön ammattipätevyydestä? Kuinka direktiivikirja hyödyttää sekä opiskelijoita että opettajia? Kätilöopiskelijan direktiivikirja on kehitetty yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Workseedin® kanssa.
-
Eija Raatikainen, Aija Ahokas, Kirsi Tanskanen, Lingga Dewi
Transversal skills – essential for the future working life
A workshop in Indonesia showcased the value of transversal skills, particularly in fostering collaboration within multidisciplinary teams in health care.
-
Pamela Spokes
What is U!REKA and why it matters to our universities and communities
What happens when universities from around Europe decide to work together and not compete? They can create something greater than the sum of their parts.
-
Essi Santala, Kiika Sarpola
Menestyvä freelancer tietää mitä osaa
Osaamisen tunnistaminen on tärkeää erityisesti työelämän siirtymävaiheissa. Freelancer-työssä oman osaamisen kuvaamisen tärkeys ja jatkuva oppiminen korostuvat. Artikkeli käsittelee aihetta esitysteknisen alan näkökulmasta.
-
Marita Huhtaniemi, Kati Marin, Kirsi Kuosa
Metropolian opintotarjonnan modularisointi horisonttiajattelun ohjaamana
Miten transformatiivista muutosta kuvaava Kolmen horisontin malli sekä modularisointi voivat auttaa uudistamaan opintotarjontaa systeemisesti ja tulevaisuuskestävästi?
-
Tiina Ahti, Anne Suvitie, Anna Uunila, Riikka Wallin
Jakso 7: Pakohuonepeli oppimisen menetelmänä
Tarinoita yhteiskirjoittamisesta -jaksossa Tiina Ahti, Anne Suvitie ja Anna Uunila kertovat siitä, miten he ovat kehittäneet virtuaalisen pakopelin imetysohjauksen opetukseen. Miksi he halusivat kirjoittaa aiheesta myös ammattilehtiin? Entä millainen rooli lehdillä on ammatillisessa keskustelussa? Keskustelua johdattelee Riikka Wallin.
-
Michael Keaney
Opening up the world, one thesis at a time
The graduation certificate is not unlike a license, certifying its owner’s professional competence and expertise. The process begins with the selection of a suitable topic, followed by analysis of relevant literature. This leads ultimately to the identification of a research question or issue that will form the basis of the thesis and its plan.
-
Aino Vuorijärvi
Aktiivi vai passiivi? 2/2: Tekijyys opinnäytetyötekstin eri osissa
Pitääkö asiantuntijateksti kirjoittaa aktiivissa vai passiivissa? Tässä artikkelissa Aino Vuorijärvi tarkastelee, miten tekijyyttä ilmaistaan ammattikorkeakoulun opinnäytetyötekstissä ja sen osissa.